Flemmings flodtur

Jeg og Tove havde en drøm om at sejle til Tyskland og Frankrig gennem kanalerne.
Vi købte en båd der kun stikker 1,15 m hvilket er passende for kanalsejlads, men det er en motorsejler med en mast på 10 meter, som ville give problemer med broerne undervejs.
Jeg måtte derfor lave en kort mast på Ca. 1,8 meter som kan lægges ned.
Den er forsynet med ankerlys, toplanterne, dækslys, VHF antenne og Liner til  diverse gæsteflag og klubstander.
På kanaler og floder skal bådens VHF være forsynet med ATIS, så jeg havde også monteret en ny VHF. Man skal huske at slå ATIS til når man sejler ind på kanaler og floder og fra igen når man sejler ud.

Nå, men så var det tid at komme afsted og vi startede med at sejle til Lûbeck og derfra ind i Tyskland.
Via en grøftekantsejlads med masser af Siv at kigge på, nåede vi Hamburg.
Efter et par fede dage midt i Hamburg Centrum, til 13 Euro pr døgn, besluttede ”vi” at vi ikke ville videre sydover og vendte stævnen hjemad.
Nå, vi nåede ikke så langt før vi blev stoppet af det Tyske politi, som “bare” lige skulle se, Pas, Momskvittering, Købskvittering, Forsikringspapirer, VFH certifikat, Duelighedsbevis, med mere.
Heldigvis havde jeg det hele ombord og fik lov at sejle videre , men havde aldrig drømt om at Jeg skulle vise dem.
Jeg er tidligere blevet stoppet men har altid kun skulle vise pas.
Dette til information for andre der planlægger samme tur.

Efter Kielerkanalen ville vi gerne mod Femern, da vinden ville passe fint til vor sejlbåd uden mast.
Men vi nåde ikke så langt for vi var åbenbart sejlet ind i øvelsesområde, og der kom lige et stort militærfartøj som pænt fulgte os ud i Nordlig retning.

Nå, så sigtede vi i stedet efter Rødby.
Da vi efter en rigtig vippetur uden sejl nærmede os Rødby, fandt Tove ud af at Lystbådehavnen var lukket og vi måtte ændre kurs mod en lille havn 3-4 sømil mod W.
Der var selvfølgelig ikke plads, men sent var det blevet, så vi bandt os til et bolværk og fik et tiltrængt søvn.

Næste morgen afsted med Sjælland om bagbord.
Efter en times sejlads bliver vi anråbt af en sikkerhedsbåd, som beder os om at gå på VHF kanal 9.
Ja , vi havde lige sejlet over den kommende Femern tunnel, hvilket var forbudt område.

Ifølge min navigator var det ok, men den er selvfølgelig ikke blevet opdateret, hvert år.
Dette blot til orientering til jer som vil sejle Syd om Sjælland.

Det er min historie om vor korte kanaltur, som vi måske genoptager i længere form på et tidspunkt.

PS. har du planer om en tur på kanaler og floder, men har for høj mast, kan min korte mast lejes.

Se på klubbens hjemmeside under  markedspladsen/til salg.

Flemming Hellebek